Boeing má během několika dní obnovit dodávky tankovacích letadel KC-46A, které byly na několik měsíců pozastaveny v důsledku výrobních defektů. V únoru 2025 americké letectvo (USAF) pozastavilo dodávky, neboť při přejímce dvou nových letadlech byly objeveny strukturální praskliny. Následné kontroly odhalily podobné defekty u 21 z již dodaných 89 letounů KC-46A. Trhliny byly nalezeny na kritických strukturách. Boeing a USAF vyšetřují možné příčiny.
Další zpoždění nabírá náhrada nevyhovujícího systému dálkového dohledu nad tankováním RVS (Remote Vision System). Problémy by měla odstranit verze RVS 2.0, ta však bude až v roce 2027, což posunuje plnou operační způsobilost problémového letadla. Podotýkáme, že první stroj KC-46A převzaly – s obligátním zpožděním – USAF v lednu 2019.
Systém RVS měl s použitím kamer operátorovi tankovacího ramene prostředkovat přesný obraz situace při tankování. Stávající systém je však defektní, neboť při některých osvětleních nepracuje správně. Kromě toho deformace zobrazení způsobuje chybné hloubkové vnímání. Tyto problémy má odstranit zmíněná verze 2.0. Boeing se s tímto problémem pere již několik let.
Navzdory opakovaným úpravám a investicím do nových 4K senzorů a displejů systém 2.0 zatím neplní požadavky a není certifikován. Dvě z pěti zbývajících kritických nedostatků letounu jsou spojeny právě s RVS 2.0, přičemž plně funkční verze systému se neočekává dříve než na konci fiskálního roku 2027.
To však nejsou zdaleka jediné problémy KC-46A. Letectvo trpí dlouhými termíny oprav, přičemž nedostatek náhradních dílů přispívá ke snížené dostupnosti letounů.
Vzhledem ke zmíněným problémům budou USAF nuceny dále prodloužit službu svých až 60 let starých letadel KC-135 Stratotanker. KC-135 jsou odvozeny z platformy civilního Boeingu 707. Stávající – a opakovaně posunovaný – termín odchodu KC-135 do výslužby je 2050. Modernizace Block 45 prodloužila životnost do roku 2040. Americké letectvo má nyní ve službě asi 376 letadel KC-135.
Vysoce postavení velitelé USAF však naznačují, že při současném tempu modernizace a dodávek KC-46A mohou tyto notně staré stroje zůstat v provozu ještě ve druhé polovině 21. století. Letadlo se může ve službách USAF dožít stovky, a to společně s bombardéry B-52. V roce 2050 oslaví nejmladší exemplář KC-135 (64-14840) 85 let ve službě.
Letadla KC-135 trpí vzhledem ke svému stáří řadou problémů a nízkou operační dostupností. Jedním z problémů je náhlé a samovolné zapínání a vypínání autopilota, které způsobuje, že letoun může samovolně přecházet do střemhlavého letu nebo naopak do stoupání.
Je zcela zjevné, že USAF dlouhodobě chybí strategie. To je patrné na vývoji nového pokolení tankovacích letadel NGAS (Next-Generation Air-Refueling System). Očekávalo se, že výhledově bude tankování zajištěno koncepčně zásadně novým letounem. Armáda zdůrazňovala, že se nebude a nemůže jednat o derivát dopravního letadla.
Nyní šéf USAF David Allvin překvapil oznámením, že jsou i jiné metody, jak zajistit „přežitelnost“ stávajících tankovacích letadel.
„Systém leteckého tankování nové generace nutně neznamená novou platformu. Znamená to pouze nový způsob, jak zajistit přežití v hustším prostředí s hrozbami,“ uvedl Allvin pro Defense One.
Dalším překvapením je informace, že letectvo nekoupí od Boeingu dalších 75 tankovacích letadel, která měla vyplnit mezeru do nástupu tankovacích letadel nové generace.
Je velmi těžké si představit, že supermoderní stíhačky, jako jsou F-35 nebo nadcházející F-47, budou doplňovat palivo v přifrontové linii z letadel jako jsou KC-46A či KC-135.
Pokud situaci shrneme, KC-46A je jeden velký a vleklý problém, KC-135 jsou zoufale přestárlé, KC-10 Extender byly poslány do výslužby a vývoj tankovacího letadla nového pokolení je zřejmě v nedohlednu. Celkem nijak radostná situace.
Neradostná situace je také u Boeingu, který podepsal kontrakt na dodávku KC-46A za pevnou cenu a na programu již odepsal miliardy dolarů. V prvním čtvrtletí 2025 to bylo dalších 800 milionů dolarů.
Jen v loňském roce odepsal Boeing na vojenských zakázkách s pevnou cenou 4,9 miliardy dolarů, což byl nárůst proti odpisu 4,4 miliardy dolarů v roce 2023. To reflektuje situaci, kdy jsou reálné náklady na vývoj, výrobu a kompenzace vyšší, než se původně plánovalo. (Foto: USAF, @RAeSTimR, planes.cz)
Proč raději neproběhne modernizace KC-10?
2 records
Copyright © 1999-2025 planes.cz | CMS
Protoze jich je malo