MAXy mají další problém. Hrozí další odklad certifikace Boeingů 737 MAX 7 a MAX 10.

  • 2024-11-25 10:28

Po střetech s ptáky, které minulý rok postihly Boeingy 737 MAX společnosti Southwest Airlines, oznámil regulátor FAA záměr posoudit bezpečnostní rizika spojená s motory CFM LEAP-1B. Jedná se o další z řady problémů letadel 737 MAX letošního roku, který začal nehodou letadla Alaska Airlines. Z letadla 737 MAX 9 ve stoupání vyletěly nouzové dveře, což způsobilo prudkou dekompresi. Vyšetřování úřadu NTSB prokázalo, že u prakticky zcela nového letadla nebyly dveře opatřeny z výroby zajišťovacími šrouby.  

Nejnovější problém spočívá v tom, že po nasátí ptáků do motorů letadel 737 MAX během incidentu z března a prosince 2023 se v pilotní kabině objevil kouř. V obou případech piloti vyhlásili nouzi a bezpečně přistáli. Záznam komunikace pilotů z prosincového incidentu je zde.

Podle zprávy deníku The Seattle Times by případné úpravy letadel 737 MAX resp. motorů CFM International  LEAP-1B mohly dále zpozdit certifikaci modelů MAX 7 a MAX 10. Právě Southwest jsou zdaleka největším zákazníkem MAX 7.

Zpoždění certifikace, a tedy dodávek letadel MAX 7, má výrazně negativní dopad na hospodářské výsledky společností. Případné další zpoždění dodávek by byla pro Southwest velmi špatná zpráva.

Náraz ptáků do motoru způsobil únik oleje, jehož spaliny poté pronikly do kabiny systémem pro výměnu vzduchu.

Zvláštní odborná komise svolaná FAA prozkoumá data z obou incidentů a navrhne konkrétní opatření.

„FAA řeší problém s motory CFM LEAP-1B prostřednictvím našeho standardního procesu kontinuální bezpečnosti provozu, který zahrnuje úzkou spolupráci s Boeingem, společností CFM a Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví (EASA),“ uvedla agentura ve svém prohlášení. „V následujících týdnech svoláme hodnotící komisi pro nápravná opatření, která přezkoumá data a navrhne další postup. FAA rozhodla, že se nejedná o okamžité riziko pro bezpečnost letů.“

CFM International je společným podnikem francouzské společnosti Safran a GE Aerospace. (Foto: JACDEC, Flightradar24, AP)


Article photographs



Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details