Po žádosti Ministerstva spravedlnosti zastavit řízení proti Boeingu ve věci zločinného spiknutí, kterého se měl Boeing dopustit oklamáním regulátora FAA v procesu certifikace 737 MAX, přicházejí další dobré zprávy.
Šéf Boeingu Kelly Ortberg na konferenci s investory situaci charakterizoval „Ještě nás čeká hodně práce, ale myslím, že mantra o obratu společnosti a obnovení Boeingu jako ikonické značky, kterou všichni známe a chceme, je v plném proudu.“ Zdá se, že tato charakteristika je výstižná.
Boeing bude i nadále kontrolovat sám sebe
Federální letecký úřad (FAA) ve čtvrtek oznámil, že o tři roky prodlouží kontroverzní program Organization Designation Authorization (ODA), který deleguje na pověřené pracovníky Boeingu některé pravomoci regulátora, například inspekce. FAA rozhodnutí odůvodnil tím, že výrobce dosáhl zlepšení. Čtenář si jistě vzpomene, že právě delegace některých úkolů od FAA k Boeingu byla jedním z momentů, který FAA zabránil plné transparentnosti certifikačního procesu.
Rozhodnutí bylo přijato i přesto, že Boeing čelí tvrdé kritice odborníků i široké veřejnosti po loňské nehodě letadla Alaska Airlines. Z letadla 737-9 vyletěly krátce po startu dveře, které, jak prokázalo vyšetřování, nebyly z výroby opatřeny ani jedním ze čtyř zajišťovacích šroubů. Nehoda se obešla bez obětí.
Před rozhodnutím o opětovném prodloužení programu ODA regulátor ve čtvrtek uvedl, že „pečlivě sledoval konkrétní kritéria a zaznamenal zlepšení ve většině oblastí“, a dodal, že „bude i nadále pečlivě sledovat výkonnost Boeingu po celé období obnovy“.
Společnost Boeing ujistila, že zůstává „odhodlána pracovat pod podrobným a přísným dohledem agentury“, a že v souladu s požadavky FAA v uplynulých třech letech podnikla kroky k posílení programu ODA a bude ve zlepšeních pokračovat.
Úřad generálního inspektora uvedl, že v roce 2023 regulátor FAA navrhl, aby si v rámci programu ODA Boeing mohl znovu vydávat závěrečná osvědčení o letové způsobilosti pro letadla 737 a 787. Než však byla žádost schválena, došlo k nehodě Alaska Airlines.
Po této nehodě FAA učinila bezprecedentní krok a zavedla omezení produkce Boeingu 737 MAX na 38 letadel měsíčně. To mělo výrobce donutit k většímu zaměření na kvalitu. Opatření je zatím stále v platnosti, nikoliv však nadlouho.
Očekává se, že regulátor zastropování produkce buď zcela zruší, nebo zvýší výrobní kvótu. Boeing ujišťuje, že je připraven do konce roku zvýšit výrobu na 47 letadel MAX/měsíc. Pro Boeing je to nesmírně důležité, neboť 737 MAX je nejenom nejprodávanějším letadlem Boeingu, ale zároveň poskytuje největší ziskovou marži. Výroba typu 787 se zvýší z pěti/měsíc na sedm/měsíc.
Boeing evidoval na konci dubna 4742 nevyřízené objednávky na letadla 737 MAX. Výrobní tempo 737 MAX je proto údaj, který ostře sledují finanční trhy.
Certifikace 737-7 a 737-10 již letos
V interview pro Aviation Week zveřejněném ve středu uvedl generální ředitel Boeingu Kelly Ortberg, že modely 737-7 a 737-10 budou certifikovány do konce roku. Jde o nejmenší (-7) a největší (-10) verzi 737 MAX. Termín certifikace se z různých důvodů výrazně opozdil, naposledy kvůli obavám ohledně systému odmrazování motorů. Pokud modely certifikaci letos získají, první exempláře by mohly nastoupit do komerčního provozu již ve druhé polovině roku 2026 či začátkem roku 2027.
Boeing v současnosti eviduje asi 1200 objednávek na verzi 737 MAX 10 a 332 objednávek na verzi MAX 7.
V Evropě je největším zákazníkem verze 737-10 Ryanair, který má objednávku na až 300 letadel. Zvýšená kapacita by Ryanairu dovolila přiblížit se počtem nabízených sedaček k A321neo, který provozují jeho největší konkurenti easyJet a Wizz Air. Větší letadlo by umožnilo nabízet vyšší kapacity na letištích s regulací slotů.
U modelu -7 drtivou většinu objednávek představují objednávky Southwest Airlines, které letadla potřebují k náhradě starších 737-700. Southwest jsou dlouhodobě jedním z největších a nejloajálnějších zákazníků řady 737.
Certifikace verzí -7 a -10 uzavře celou řadu 737 MAX a vlastně i celou historii typu 737. Podobně, jako řadu Airbus A320neo uzavírá model A321XLR.
Ortberg v rozhovoru pro Aviation Week dále uvedl, že Boeing dosahuje pokroku rovněž v certifikaci modelu 777-9, největšího proudového letadla společnosti, které je ve výrobě. To nezávisle potvrdil i Tim Cook, prezident Emirates, který situaci nyní vnímá jako více pozitivní. Emirates jsou s více než 200 objednávkami největším zákazníkem typu 777X.
Boeing původně plánoval zahájit dodávky v roce 2020. Letadlo je ale stále ve fázi certifikačních zkoušek. Ortberg ujišťuje, že dodávky budou zahájeny v příštím roce. Typ 777-9 získal 419 objednávek.
Trumpova cla zajistila příliv objednávek. Akcie na 15měsíčním maximu.
Významným faktorem, který pohání úspěch Boeingu, je Trumpova „letecká diplomacie“, ve které hraje právě Boeing klíčovou roli. Je zřejmé, že Trumpova administrativa zametá Boeingu cestu k úspěchu. A je to znát.
Probíhající vyjednávání o clech a snížení obchodního deficitu fungují jako účinný stimul k získání objednávek Boeingů. Nákup Boeingů nejenom pomůže snížit obchodní deficit, ale je dobrým argumentem, který může „osladit“ probíhající jednání a napomoci jednotlivým zemím dosáhnout v jednáních s USA celkově příznivějších podmínek finální dohody o clech.
Boeing sám není vyššími dovozními cly příliš dotčen, neboť asi 80 % dodávek je z USA, tudíž nepodléhají clům. Většina cel uvalených na Boeing se vztahuje na produkty dovážené z Japonska a Itálie, zejména pro model 787 Dreamliner.
Dokladem úspěchu „letecké diplomacie“ budiž historicky největší objednávka širokotrupých letadel. Qatar Airways objednaly během státní návštěvy Trumpa na Středním východě až 210 letadel 787 a 777X v hodnotě okolo 96 miliard dolarů.
Na pozadí dobrých zpráv akcie Boeingu vzrostly na nejvyšší úroveň od února 2024 a nyní se obchodují okolo 214 dolarů/akcii. Růst ceny akcií je výsledkem rostoucí důvěry finančních trhů v zotavení výrobce. Ve čtvrtek odpoledne akcie Boeingu při intenzivním obchodování vzrostly o téměř 3 % a krátce se vyšplhaly na 209,66 dolarů. Pro srovnání, před vyhlášením cel se cena akcií pohybovala kolem 177 dolarů.
Bank of America (BofA) v pondělí zvýšila doporučení pro Boeing na „kupovat“ a stanovila novou cílovou cenu na 260 USD za akcii, což je nyní nejvyšší cílová cena na Wall Street. Nová cílová cena je výrazně vyšší než předchozí cílová cena BofA 185 USD.
Po dlouhé době a hluboké nedůvěře začínají trhy (i zákazníci) věřit v zotavení Boeingu a naopak vyjadřují rostoucí zklamání z neschopnosti Airbusu vyřešit své výrobní problémy a poskytovat transparentní informace o reálných termínech dodávek. Těm kontrahovaným dnes již nikdo nevěří. (Foto: The Seattle Times, The Air Current, planes.cz)
Fajn, takže si už Boeing + FAA myslí, že se situace uklidnila a mohou se pomalu vrátit ke starým praktikám.
Prezident Emirates se jmenuje Tim Clark, nikoli Cook
Trumpova „letecká diplomacie“,...no ty jeho cla jsou spíš diktát.......diplomacie je dohoda.
Jinak firemní optimismus sporo jak v Rusku
Celkem 4 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Chodí jedna za druhou:
Qatar Airways v tichosti zrušily závazek na až 50 Boeingů 737-10