Uralský závod civilního letectví (UZGA) vyrobil tři prototypy letadla LMS-901 Bajkal a do konce roku 2026 chce dosáhnout certifikace letadla. To by umožnilo uskutečnit první dodávky plně „rusofikovaného“ letadla s domácím motorem a vrtulí koncem roku 2026. Cena Bajkalu se bude podle konfigurace pohybovat od 220 milionů do 340 milionů rublů (asi 2,8 až 4,3 milionu dolarů). Letadlo v provozu na místních linkách postupně nahradí legendární sovětská letadla Antonov An-2.
Generální ředitel UZGA Luzgin upřesnil, že první pětice letadel bude předána zákazníkům koncem roku 2026, další pětice během roku 2027. Prvním zákazníkem bude dálnovýchodní Aurora, která si letadla zajistí prostřednictvím Státní dopravní leasingové společnosti (GTLK).
Do roku 2030 by mělo být leteckým společnostem dodáno 139 exemplářů. Největším zákazníkem je Aurora s předběžnou objednávkou 95 letadel. Letadlo bude vyráběno v nově vybudované továrně v Komsomolsku na Amuru.
V dubnu 2025 podepsalo Ministerstvo obchodu a průmyslu s UZGA kontrakt na částku 10,136 miliardy rublů (asi 127 milionů dolarů). Kromě jiného tento kontrakt zahrnuje úpravy existujících prototypů pro motor VK-800SM s vrtulí AV-901. Původní komponenty západní provenience budou v certifikační sérii a sériových strojích nahrazeny domácími komponenty. Nutnost „rusifikovat“ letadlo způsobila takřka dvouleté zpoždění vývoje.
LMS-901 Bajkal přepraví až 9 cestujících nebo 2000 kg nákladu na vzdálenost 1500 km cestovní rychlostí až 300 km/h. Součástí zadání je podmínka, že letoun musí být schopen obsluhovat všechna letiště, která dnes obsluhují An-2, musí být provozně nenáročný a schopný bezhangárového provozu i v oblastech dálného severu.
Na pořízení letadel budou místním provozovatelům poskytnuty půjčky s dlouhodobou splatností za velmi výhodných podmínek nebo si budou pořizovat letadla přes GTLK. V obou případech se státní podporou, aby vysoká cena letadla nevedla ke zvýšení cen letenek na místních linkách. (Foto: KP, 66.ru)
Na jednu stranu zprávy o pokračování vývoje a úspěšných úpravách chyb. Na druhou kritika nevyhovujících letových vlastností a výkonů a konec vývoje, protože nutný redesign, nejmíň na 3 roky práce. Vyberte si. Motor má vlastní problémy a neočekává se, že vývoj dokončí dřív než na konci roku 2026. Oblíbená věta, dejte nám další peníze a my to za rok a půl dokončíme.
https://vpk.name/en/1009820_the-development-of-the-lms-901-baikal-aircraft-has-reached-a-dead-end.html
Už jste viděli, že by tupý a zpitý ruský mužik něco vymyslel? Leda pšenici se dvěma klasy. HA, HA.
Zásadní problém je, že Bajkal zatím vůbec nesplňuje technická zadání a v samotném Rusku se tento projekt setkává s drtivou kritikou Na vině je především špatný technický návrh křídla. Například potřebná dráha vzletu plně zatíženého letadla LMS-901 přesahuje 1000 metrů, což je oproti 200 metrům u An-2 naprosto tristní...
Rusko v tomto roce podepíše bezpodmínečnou kapitulaci a vy řešíte ňákej ruskej nezajímavej projekt.
Nakoniec to mozno budu len upravy An-2. Viac ale verim variante, ze ani toto sa nestane a proste An-2 budu lietat pokial to pojde.
https://www.youtube.com/watch?v=tBVEf7z7MGo
Letadla An - 2 tu byla mnoho let a jenom tak nezmizí z oblohy svazarmovskych letišť. Nostalgie je vždy silnější.
....a pak je asi každému jasné, že tahle továrna na vztlak jako je AN-2 je prostě nenahraditelná, což dosavadní produkce v Číně jen dokazuje.
Celkem bylo vyrobeno přes 18 000 letadel Antonov An-2. Výroba se rozprostírala v různých zemích, včetně Ruska, Polska a Číny, kde je An-2 vyráběna pod názvem Harbin Y-5. V Polsku bylo vyrobeno přibližně 11 915 kusů. V Rusku se An-2 vyráběly od roku 1947 do 1988, přičemž ve výrobě pokračovala licenční produkce v Polsku až do roku 2002. V Číně licenční výroba probíhá dodnes.
Takže Poláci jim to už asi nevyrobí a Rusko samo? Směšné v těchto počtech.
tak by som cakal, ze to pojde aj na export a pre sukromnych pouzivatelov - Venezuela, Kuba, Severna Korea, Bielorusko, Iran ,,, mozno aj na linku Bratislava-Kosice. A mimochodom najviac An-2 sa ved vyrobilo aj tak v Polsku
Celkem 14 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Možná by udělali nejlíp, kdyby se vrátili zpátky ke staré dobré osvědčené Andule.