Airbus zaskočil své zákazníky. Zpoždění dodávek novou realitou této dekády.

  • 31.05.2025 07:16

Od pandemie si odvětví letecké dopravy pomalu zvyká, že dodávky Airbusů jsou opožděny proti kontrahovaným termínům i vice než o rok, přičemž aktuální termín dodání se Airbusu nepodaří trefit dokonce ani pouhých několik měsíců před dodávkou. Pro plánovače a ekonomy leteckých společností je to noční můra. Naneštěstí se nyní ukazuje, že tento problém hned tak nezmizí.   

Chronická zpoždění dodávek trvají od pandemie. Airbus je nejprve vysvětloval porušením dodavatelských řetězců „v důsledku pandemie“. Výmluva s pandemií se již poněkud vyčerpala, takže nyní prostě mluví o problémech dodavatelských řetězců. S každým rokem se také posunuje odhad Airbusu, kdy se situace vrátí do normálu a zákazníci budou letadla dostávat včas. Realita je, že zpoždění dodávek se nezkracuje, ale prodlužuje. Zákazníci mají jedinou jistotu – že letadla v kontrahovaných termínech nedostanou.

Airbus zopakoval, že očekává, že dodávky původně plánované resp. přeplánované na toto období budou klouzat k závěru roku.

Nyní přispěchal s novým a šokujícím varováním, že zpoždění dodávek bude přetrvávat ještě další tři roky, neboť firma musí vyřešit nahromaděné problémy v dodavatelském řetězci. Na jiných místech Airbus volí opatrnou formulaci a místo vyřešení problému mluví o „zmírnění dopadů“.

Manažeři několika globálních leteckých společností potvrdili agentuře Reuters, že Airbus sdělil očekávaná zpoždění u letadel původně plánovaných k dodání v letech 2027 a 2028. Varování často přichází postupně, přičemž aktualizované harmonogramy byly předávány ve fázích, nikoli najednou.

Na nedávném setkání zákazníků v Toulouse byl patrný zvýšený tlak na Airbus, aby prokázal pokrok směrem k cíli zvýšit produkci řady A320neo na 75 letadel měsíčně. Přes všechnu snahu roste tempo výroby řady A320neo pomaleji, než se předpokládalo, navíc dodávky trpí značnými výkyvy. Airbus byl proto nucen posunout termín zvýšení na 75 exemplářů/měsíc na rok 2027.

„Airbus mluví o zpožděních v letech 2027 a 2028,“ uvedl jeden z vysokých představitelů letecké společnosti s tím, že zpoždění jsou sdělována postupně každých několik měsíců. Další zdroj uvedl, že letadla, která měla být dodána koncem této dekády, už teď byla předběžně posunuta o šest měsíců.

Airbus tvrdí, že zaznamenal určité zlepšení v dodavatelských řetězcích, které se od pandemie potýkaly s nedostatkem dílů a pracovních sil, ale stále čelí úzkým hrdlům v dodávkách motorů a některých strukturálních dílů. „Spolupracujeme s dodavateli na zmírnění dopadů současné situace na naše zákazníky,“ uvedl mluvčí Airbusu. Realita tvrzení o „určitém zlepšení“ popírá.

„Nejsou žádné skutečné známky zlepšení,“ uvedla třetí osoba po prezentaci pro zákazníky.

Společnost Air Lease Corp oznámila začátkem tohoto měsíce, že obdržela od Airbusu oznámení o zpožděních letadel A320neo a A321neo v letech 2027 a 2028. Několik leasingových společností varovalo před problémy v dodavatelském řetězci letectví po zbytek tohoto desetiletí.

Trh čekají další špatné zprávy

Podle zdrojů z odvětví je neobvyklé, aby zpoždění dodávek byla oznamována až tři roky dopředu. Oznámení Airbusu odráží rostoucí nespokojenost a tlak leteckých společností na větší transparentnost.

„Když dosáhnete takových objemů výroby a nakreslíte dva grafy – co chcete postavit a co skutečně můžete postavit – pak oblast mezi těmito křivkami narůstá do obrovských rozměrů,“ uvedl jeden z vysokých představitelů odvětví.

Generální ředitel Airbusu Guillaume Faury v lednu uvedl, že je přesvědčen o dosažení (již posunutého) cíle 75 letadel řady A320neo/měsíc v roce 2027. Minulý měsíc potvrdil, že Airbus nadále zvyšuje tempo směrem k tomuto cíli. Analytici uvádějí, že produkce dosáhla 60 letadel měsíčně.

Airbus zatím tento měsíc dodal 32 letadel a může dosáhnout celkového počtu přes 40 za celý květen. „Pravděpodobně však nedosáhne na loňský květnový výsledek 53 letadel,“ uvedl Rob Morris, globální vedoucí konzultační společnosti Cirium Ascend. Dodávky mezi lednem a dubnem poklesly meziročně o 5 %.

Airbus tento měsíc znovu potvrdil cíl dodat „okolo 820“ letadel, což představuje meziroční nárůst o 7 %. Zároveň hned varoval, že problémy s dodávkami motorů se zhoršují, nikoliv zlepšují. Počet „kluzáků“ umístěných na továrním letišti a čekajících na motory roste. Jak říkají sami zaměstnanci Airbusu, „neo“ je zkratkou pro „no engine option“. Motory přitom nejsou ani zdaleka to jediné, co komplikuje výrobu.

Výrobce motorů CFM International navíc dosud nepotvrdil, že je schopen podpořit dodávkami cíl 75 letadel řady A320neo/měsíc. CFM International jsou s motory LEAP-1A hlavním dodavatelem Airbusu pro řadu A320neo. Jejich podíl se pohybuje mezi 60-65 %. Tyto poměry se v průběhu let měnily. Současný trend ukazuje rostoucí oblibu motorů CFM LEAP-1A, a to kvůli přetrvávajícím problémům s motory Pratt & Whitney, včetně otázek spolehlivosti a náročnosti údržby. Motory CFM LEAP-1A, ačkoli nejsou bez problémů, obecně prokazují stabilnější provozní výkonnost než konkurenční Pratt & Whitney PW1100G-JM.

Nespokojenost zákazníků, akcionářů a finančních trhů nejsou to jediné, co staví Airbus pod tlak. Jak se zdá, Boeingu se postupně daří dostávat se z krize a postupně zvyšuje tempo výroby. Výroba nosného modelu 737 MAX je sice stále zastropována regulátorem FAA na 38 letadel/měsíčně, všeobecně se však předpokládá, že FAA  toto omezení bud zcela odvolá nebo strop posune k vyšším hodnotám. Dynamika na trhu se proto může začít měnit, a to nikoliv ku prospěchu Airbusu. Ostatně s čekacími lhůtami na dodávku nových letadel sahajícími do příští dekády řadě zákazníků nezbude než pořídit Boeingy.

Situace Airbusu (a Boeingu) vyvolává nepříjemné vzpomínky na éru socialistického plánování, které se rovněž svou neschopnost snažilo vysvětlit problémy „dodavatelsko-odběratelských“ vztahů. (Foto: DW, @cpt340, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



MK. (...192.13...)
31.05.2025 15:23

Kapitalismus ve sve "prave" podobe uz s nama neni vic nez 100 let.

petrp (...48.49...)
31.05.2025 15:09

MichalC...:-p

MichalC (...188.172...)
31.05.2025 14:40

Petrp: problem je, ze kapitalismus ve sve prace podobe uz v EU neni a novy model zrejme neexistuje. Staci se podivat na vykon ekonomiky pd krize 2008 v EU vs USA

petrp (...48.49...)
31.05.2025 09:29

Těch problémů v letectví se najednou díky Covidu nachumelilo moc, od předčasného vyřazování letadel až po odejití kvalifikovaných zaměstnanců do jiných oborů (kde se jim zalíbilo).....a není to jen Airbus nebo Boeing, ale prakticky mikde neseženete ani mechanika.
A nová generace motorů to celé dorazila......
Velmi zajímavá bakalářská práce.
dspace.cvut.cz/handle/10467/103851?show=full

Petr Šimáček (...48.49...)
31.05.2025 09:19

Očividně ne všechno v tom kapitálizmu funguje na jedničku.

Jakub - nepřihlášený host (...48.49...)
31.05.2025 09:11

Tak posledni věta tomu dává ten pravý šmrnc

petrp (...48.49...)
31.05.2025 09:04

Takže autor se nám snaží vysvětlit neschopnost kapitalistického plánování?

Celkem 7 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace