Jak bude vypadat Air Force One z Kataru?

  • 25.05.2025 08:17

Americký ministr obrany Pete Hegseth dne 21. května 2025 oficiálně přijal do služeb armády soukromý Boeing 747-8 VVIP darovaný Katarem. Letadlo bude použito jako přechodný Air Force One pro Donalda Trumpa. Na nové VC-25B si kvůli zpoždění Boeingu počká americký president přinejmenším dva, nejspíše však čtyři roky. Stávající letadla Air Force One (VC-25A) jsou takřka 40 let stará a k přepravě prezidenta a reprezentaci Spojených států se již příliš nehodí.

Proto padlo rozhodnutí využít civilního 747-8 a přestavět jej na  Air Force One. Katarský dar hledání vhodného letadla vyřešil. Tento luxusně vybavený letoun dříve využívala katarská královská rodina a vysoce postavení politici. Jeho hodnota se odhaduje na 400 milionů dolarů.

Nové resp. přechodné letadlo má být prezidentovi k dispozici koncem roku. Aby mohlo sloužit svému účelu, musí projít nákladnou úpravou, kterou Bílý dům svěřil firmě L3Harris. Náklady na potřebné úpravy se odhadují na 1 miliardu dolarů a převýší tak hodnotu darovaného letadla.

Air Force One – od mýtů k realitě

V tisku se spekuluje, že nové letadlo nebude vybaveno na úrovni stařičkých VC-25A, a už vůbec ne na úrovni VC-25B. To údajně může představovat pro prezidenta a USA výrazné bezpečnostní riziko, takže podle některých zdrojů se jedná o nerozvážný a dokonce nezodpovědný tah. Proto může být zajímavé vnést do těchto výroků trochu faktů.

Logickým startovacím bodem srovnání je stávající VC-25A. Prvním faktem je, že srovnání stávajícího VC-25A a „katarského“ Air Force One je vlastně nemožné. Z důvodů utajení veřejnost neví, jakými funkcemi současný letoun disponuje a stejně tak nevíme, jakými funkcemi bude disponovat přechodné řešení.

Letadlům Air Force One jsou často přisvojovány naprosto mýtické vlastnosti posílené obrazotvorností tvůrců hollywoodských blockbusterů. Realita může a nemusí být tak fantastická. Po teroristických útocích 11. září měl Air Force One s prezidentem Bushem na palubě závažné problémy se zajištěním elementární komunikace. Rovněž příjem TV vysílání, v daném momentě nejaktuálnějšího zdroje informací, byl během letu pouze sporadický. Prezident Bush tak na palubě Air Force One zůstal v těchto kritických okamžicích nejméně informovaným občanem USA. Toto tvrzení není spekulací serveru planes.cz, takto situaci popsal sám president Bush. Problémy byly i s dalšími druhy komunikace.

Je pravdou, že nejdokonalejším řešením pro prezidenta zůstává VC-25B. Pro srovnání se nehodí, protože VC-25B neexistuje a ještě pár let nebude k dispozici. Dostupnou alternativou k VC-25A ještě dlouho nebude. Kromě toho víme, že původní specifikace na vývoj a vybavení VC-25B již byly zmírněny a nyní se diskutují další škrty ve speciálním vybavení letadla, aby se dodání letadla urychlilo. Takže VC-25B bude postrádat některé funkčnosti starých VC-25A.

Příkladem budiž schopnost doplňovat palivo za letu, které kritici katarského daru často označují za zásadní problém přechodného řešení. Přehlédli, že schopnost tankování za letu byla ze specifikace VC-25B vypuštěna již v roce 2019, a to prostě proto, že provoz VC-25A ve službách prezidentovi ukázal, že tato náročná funkce prostě není potřeba. Nejsou ani žádné doklady, které by ukázaly, že tato funkce byla během takřka 40 let fungování letadla s prezidentem na palubě někdy využita. Jednak proto, že to nebylo potřeba, ale i proto, že doplňování paliva je potenciálně riziková operace.  

Je přirozené, že o letadlech Air Force One veřejnost moc podrobností neví. A vědět by ani neměla. Přesto víme, že některými funkcemi bude „katarský“ Air Force One vybaven, a to nade vší pochybnost. Seznam úprav bude dlouhý a realizace časově a finančně náročná.  

Úpravy přechodného Air Force One

Interiér dozná zásadních změn

Letadlo je předáno Spojeným státům (nikoliv prezidentovi Trumpovi) v superluxusní konfiguraci VVIP. Interiér je podřízen maximálnímu komfortu a okázalé reprezentaci. Nyní se priorita mění. Zásadní prioritou bude bezpečnost a funkčnost. Letadlo proto nebude nabízet stejnou úroveň komfortu, část luxusu ustoupí nárokům na funkcionalitu a bezpečnost. Dispoziční plán interiéru bude odstraněn.

Letadlo bude přepravovat výrazně více osob, neboť se počítá např. s přepravou novinářů a dalších osob, které na cestách prezidenta doprovázejí. Více osob znamená větší kuchyňky, větší zásoby vody a jídla, dodatečné toalety, atd. Zásadně se posílí komunikační platforma, která vyhoví požadavkům „cestujících“ na komunikaci. To vyžaduje umístit v letadle dodatečnou kabeláž, servery, zařízení na kódování informací a venkovní antény.

Letadlo bude dovybaveno jednacími místnostmi, z nichž některé musí odpovídat standardu pro místnosti, kde se projednávají přísně tajné informace. To se týká především nutnosti vybudovat krizové velitelské centrum a zabezpečenou jednotku pro zpracování utajovaných informací (Sensitive Compartmented Information Facility, SCIF). Ta vyžaduje mimo jiné stínění proti rádiovým interferencím, zvukovou izolaci a zabezpečený přístupový systém.

Speciální komunikační vybavení

Komunikační systémy na palubě Air Force One musí zajistit „kontinuitu vlády“. Prezident musí zůstat ve spojení bez ohledu na to, kde je a co se ve světě děje. To zahrnuje zařízení pro satelitní komunikaci pro příjem i odesílání dat, zabezpečené hlasové, datové a videokonferenční kanály, a také přímé spojení s Národním velitelským úřadem (National Command Authority, NCA). Komunikace musí být možná i v případě katastrofických krizí včetně nukleární války. To jsou speciální požadavky nad rámec toho, co je nabízeno osobám doprovázejícím prezidenta, např. novinářům.

Protiraketový obranný systém

Způsob ochrany stávajícího VC-25A proti vnějším nebezpečím je přísně utajovaný a stejně utajovaným bude i v případě provizorního Air Force One. Je zřejmé, že se prezidentský letoun musí ubránit případným útokům. Angažmá firmy L3Harris v přestavbě indikuje, že přechodný Air Force One bude vybaven všemi soudobými systémy obrany, jako jsou:

  • detekce raket protiletadlových systémů (MANPADS) nebo ze země odpalovaných raket,
  • infračervená protiopatření DIRCM (Directed Infrared Countermeasures), která využívají lasery k oslepení nebo zmatení tepelně naváděných střel, a
  • radioelektronická protiopatření –  rušiče radarů, výmětnice klamných cílů a potenciálně i kompletní systémy elektronického boje.

 

Jednotka pro poskytnutí zdravotní pomoci

Stálým členem prezidentské letecké skupiny (Presidential Airlift Group) je lékař a zdravotní personál, který má k dispozici malý operační sál a cosi, co lze nazvat jednotkou intenzivní péče. Na palubě Air Force One je údajně přepravována zásoba krve prezidenta pro případ chirurgického zákroku.

Nároky na zdravotnické vybavení byly pro VC-25B aktualizovány na základě zkušeností z pandemie. Podobné vybavení má nést na palubě i „katarský“ letoun, byť není známo, na jaké úrovni.

Nezávislost na pozemním vybavení letišť

Imperativem je nezávislost na infrastruktuře letišť. To zahrnuje např. umístění spodních dveří a schodů jak vpředu, tak v zádi letadla. Použití těchto schodů se stalo aktuálním za prezidenta Bidena, který měl problémy vyjít po schodech do hlavních vstupních dveří, a proto používal spodních nástupních dveří (foto 2).

Vzhledem ke speciálnímu vybavení (komunikační systémy, počítače, IT infrastruktura, lékařské vybavení a obranné technologie) má Air Force One výrazně vyšší nároky na spotřebu energie, než běžný Boeing 747-8 – a dokonce i více než katarský VVIP speciál. Z bezpečnostních důvodů jsou navíc všechny systémy několikanásobně zálohovány způsobem „hot stand-by“. Lze předpokládat, že podobně bude potřeba nezávislosti zajištěna i u „katarského“ Air Force One. Výrazně vyšší potřebu energie bude mít letadlo i během letu. Zajištění všech potřeb bude velkým zásahem do stávající energetické infrastruktury katarského letadla.

U VC-25A jsou dodatečné potřeby řešeny následovně:

  • generátory u každého motoru,
  • výkonnější pomocná pohonná jednotka (APU),
  • a více vysokokapacitních baterií.

Ochrana proti elektromagnetickému impulzu

Systémy současného VC-25A jsou opatřeny stíněním, které má zajistit fungování elektrických systémů v případě jaderného výbuchu, který je doprovázen silným elektromagnetickým impulzem. Totéž platí v případě použití zbraní řízené energie (např. laserové kanóny). Silný elektromagnetický impulz může nenávratně zničit elektronické systémy. Informace o způsobu zajištění jsou utajeny.

Z logiky věci vyplývá, že proti impulzu musí být chráněna kabeláž, elektroinstalace a elektronika musí být umístěna v tzv. Faradayově kleci. Avionika musí být zodolněná.

Jak bude konkrétně zajištěn katarský letoun je pochopitelně tajné. Lze předpokládat, že přinejmenším nějaká míra zajištění proti elektromagnetickému impulzu bude aplikována. To může vyžadovat v podstatě předělat celou kabeláž, ošetřit napájecí zdroje a zajistit odolnost elektroniky.

Bez alternativy

Výše uvedený přehled hlavních úprav zcela jistě není vyčerpávající. I přesto je jasné, že úpravy letadla do podoby, aby jej mohlo americké letectvo používat pro prezidenta, budou časově i finančně náročné. Dosáhnout připravenosti letadla do konce roku nebude snadné, nikoliv však nemožné.

Stávající VC-25A budou v době předpokládaného nástupu VC-25B přes 40 let stará, což jistě neodpovídá soudobým nárokům na přepravu hlavy supervelmoci. Letadla VC-25A byla vždy vnímána jako symbol americké moci. To dnes jistě nejsou.

Využití modifikovaného civilního letadla se zdá být racionálním a nejspíš také jediným dostupným řešením přestárlosti VC-25A. Modifikace civilních letadel není ničím neobvyklým. Například německá vláda nyní přesedlala z Airbusů A340 na modifikované Airbusy A350. Prezident Macron cestuje letadlem A330-200, případně Falconem 7X.

Pro zajímavost, čínský prezident nemá k dispozici vlastní prezidentský letoun. Si Ťin-pching při cestách do zahraničí využívá běžný dopravní letoun společnosti Air China. Tento letoun tedy běžně přepravuje i civilní cestující, což činí z Číny jeden z mála velmocenských států, kde hlava státu nepoužívá stálé, vyhrazené prezidentské letadlo. Před cestou je letoun kontrolován, je nainstalována ložnice, zasedací místnost a kancelář. Po skončení cesty je letadlo vráceno do původního stavu a nasazeno na komerční linky.

Přechodný Air Force One zcela jistě poslouží ještě nástupci prezidenta Trumpa. S příchodem VC-25B do služby může letadlo dále sloužit potřebám vlády. (Foto: Elbit, NewsCom, planes.cz)

 


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
27.05.2025 11:37

To bude Doník zklamaný, až zjistí, že ten nablýskaný luxus zmizel :-)

mikiqex - nepřihlášený host (...177.41...)
26.05.2025 10:01

Úplně vidím, jak ty schody pro spodní dveře ve "VC-25Q" budou tytéž, jaké Boeing montuje do 738 pro Ryanair :-D

Rollfree - nepřihlášený host (...71.136...)
25.05.2025 19:43

Plus body pro pana Si. Palec nahoru.

MK. (...192.13...)
25.05.2025 10:19

@remindmeofthis 31.12. 2025 :-)

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace