Po loňském roce, kdy se Ryanairu nepodařilo zdražovat a byl nucen naopak zlevnit, se nyní cestující budou muset smířit s nárůstem cen. Alespoň tak to vidí Ryanair.
V loňském hospodářském roce, který skončil 31. března, překonal Ryanair poprvé milník 200 milionů přepravených cestujících. Konkrétně jich bylo 200,2 milionu, což představuje 9% meziroční nárůst. Cestujících mohlo být i více, nebýt chronických zpoždění dodávek letadel Boeing 737-8200.
Méně se Ryanairu dařilo na straně zisku. Zisk po zdanění klesl o 16 %, z 1,92 miliardy eur v roce 2024 na 1,61 miliardy EUR v hospodářském roce 2025. Nižší poptávka způsobila, že společnost musela „opakovat cenovou stimulaci“, tj. snížit ceny. Průměrná cena letenek poklesla o 7 %, a to přestože Michael O’Leary očekával 10% růst. Letecká společnost rovněž uváděla jako příčinu poklesu „vyšší náklady na zaměstnance a další náklady v důsledku opakovaných zpoždění dodávek letadel Boeing“.
Využití sedačkové kapacity bylo v loňském roce 94 %, stejně jako v roce 2024. Výnosy se zvýšily relativně málo ze 13,44 miliardy eur na 13,94 miliardy eur. Zato provozní náklady se zvýšily takřka o miliardu eur a dosáhly 12,39 miliardy eur.
Aby společnost Ryanair kompenzovala část deficitu a podpořila růst v nadcházejícím roce, rozhodla se zvýšit ceny letenek o takřka 20 % proti loňskému roku. Generální ředitel skupiny Michael O'Leary k tomu uvedl: „Ceny letenek za první čtvrtletí jsou na dobré cestě dosáhnout růstu o středně vysoké desítky procent oproti prvnímu čtvrtletí fiskálního roku 2025. Při omezené viditelnosti odhadu očekáváme, že ceny ve druhém čtvrtletí částečně obnoví 7% pokles, který jsme zaznamenali ve druhém čtvrtletí předchozího roku. Konečný výsledek za pololetí však bude do značné míry záviset na rezervacích na poslední chvíli a výnosech během hlavní letní sezóny. Jak je v tomto období běžné, do druhého pololetí nevidíme. Opatrně očekáváme, že se nám podaří obnovit do velké míry, ale ne celý, loňský 7% pokles cen letenek, což by mělo vést k rozumnému růstu čistého zisku ve fiskálním roce 2026.“ Co se ze zamýšleného plánu změní v realitu, rozhodne trh. V loňském roce trh opakovaným pokusům o zvýšení cen úspěšně vzdoroval.
Nízké ceny paliva umožnily Ryanairu zajistit si palivo za atraktivních podmínek: v loňském roce 78 % paliva za 79 dolarů/barel, v tomto hospodářském roce 84 % za 76 dolarů/barel a v hospodářském roce 2027 36 % za 66 dolarů/barel.
Ryanair bude nadále optimalizovat nasazení letadel. Dopravce opakuje, že dodatečné kapacity budou „přiděleny do těch regionů a na ta letiště, která ruší letecké daně a stimulují růst provozu. Vzhledem ke stížnosti Ryanairu proti Letišti Praha podané u antimonopolního úřadu (ÚHOS) je zřejmé, že Praha do této kategorie nepatří. Ryanair si stěžoval na excesivní navýšení poplatků v ceníku, který má být platný pro období od 30. března 2025 do 28. března 2026,“ uvedl ÚOHS.
V letošním roce míří Ryanair na 206 milionů přepravených cestujících. V létě 2025 bude aerolinka z 93 bází provozovat 618 letadel, z toho 181 modelu 737-8200. Z objednávky 210 letadel -8200 tedy zbývá dodat 29 strojů.
Certifikaci 737-10 očekává Ryanair koncem letošního roku. Objednaných 300 letadel 737-10 by mělo být dodáno postupně do roku 2034. V hospodářském roce 2034 plánuje Ryanair obsloužit 300 milionů cestujících.
ad Radek, ono se to bude zejména týkat dle mého názoru hlavně kratších linek na ostrovech. Když se koukneš na ceny například linek z Dublinu, Londýna apod, tak na "hlavních" trasách mají letenky kolem 15-20 Liber a celý den, to je podle mě neudržitelné a naopak zdražení o 2 libry asi ani cestujícíc moc nepocítí.
Při té příšerné úrovni služeb jsem zvědav na úspěch tohoto kroku.
Tolik slov, analýz a plánů... a přitom o tom všem rozhodne moje peněženka!
Zaujímavé - dosiahli v roku 2025 pokles priemernej ceny letenky pri rovnako vyťažení...
Celkem 5 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Loni prohráli jen souboj nervů. Byli zvyklí, že maj letadlo téměř plný 2 měsí e před odletem a jak se tak nedělo, změnili politiku. Ale ti lidi by doma nebyli, na ruskou ruletu s Wizzem každej nervy nemá a ti ostatní jsou cenově jinde. Ono pokud bude zpáteční letenka za 110 nebo 130€ ten trh vstřebá.