Probíhající vyjednávání o clech dávají prezidentu Trumpovi jedinečnou šanci nejenom napravit cla, ale také snížit obchodní deficit. USA dovážejí daleko více, než vyvážejí, což není dlouhodobě udržitelné. Boeing se v této situaci těší výjimečné pozici, neboť asi 80 % letadel vyváží. Jako druhý největší vývozce zboží podle hodnoty se Boeing stal klíčovým prvkem v Trumpově snaze snížit obchodní deficit USA. A přináší mu to zjevné výhody. Prezident Trump tzv. „leteckou diplomacií“ pomáhá zvrátit osud společnosti Boeing po sérii bezpečnostních pochybení a skandálů.
Pokud jde o objednávky, Boeing se vrací do hry a s Trumpem má šance otevřít si přístup na obří trhy, kde v posledních letech dominoval Airbus. Jedná se zejména o Indii a Čínu, což jsou dvě největší odbytiště dopravních letadel v následujících dvaceti letech.
Zatím největším, zdaleka však ne jediným úspěchem „Trumpových cel“ je obří zakázka Qatar Airways na až 210 širokotrupých letadel, z čehož 160 jsou pevné objednávky. Hodnota kontraktu je 96 miliard dolarů. Dohody uzavřené v poslední době, včetně zmíněného kontraktu s Qatar Airways, jsou nejenom komerčním úspěchem, ale také znakem důvěry leteckých společností k Boeingu.
Dohoda byla uzavřena jen několik dní poté, co bylo oznámeno, že katarská vláda plánuje darovat vládě USA luxusní, 13 let starý Boeing 747-8 VVIP, který má sloužit jako přechodný Air Force One. „Pomáhá nám to, protože... máme 40 let staré letadlo,“ řekl Trump minulý týden o katarském daru. Zároveň připomenul, že příjemcem daru není on, ale americká vláda.
Dalším významným posunem je pokrok dosažený v jednáních mezi Washingtonem a Pekingem. Obě strany minulý týden dohodly na přechodném snížení cel, které si navzájem uvalily na své exporty, a to o 115 procentních bodů. Americká cla na čínské zboží činí 30 % a čínská cla na americké zboží se snížila na 10 %. Čínská vláda zároveň odvolala zákaz na dovoz a objednávky amerických letadel a letecké techniky.
Dobré zprávy vynesly akcie Boeingu na 52týdenní maximum. Šéf Boeingu Ortberg, který dříve říkal, že Trumpova politika cel může negativně ovlivnit jeho společnost, má nyní důvody k radosti. Jeho hlavní starostí zůstává zajistit, že Boeing dokáže vyrábět letadla, ze kterých nevypadávají dveře či něco ještě horšího. Průlomové zakázky mu přinese Trumpova letecká diplomacie.
Že se Boeingu v posledních letech dramaticky nedaří, není třeba připomínat. O rozsahu krize, kterou Boeing prochází, lze psát dlouho. Nejlépe však její hloubku dokládají počty dodávek a objednávek za období 2019-2024, která ukazují výraznou tržní převahu Airbusu.
Nyní má Boeing jedinečnou šanci část ztracených pozic vybojovat zpět. (Graf: google, statista, foto: Channaeliam, planes.cz)
petrp - ale musej to bejt pravi portorikanci. Nepravi portorikanci bez papiru se spis budou skovavat pred ICE.
Ivan_pha: ....tak určitě, strategie firmy musí koukat dost dopředu a počítat kolik toho budou potřebovat, no portorikánci se začínají houfovat před bránama výrobních závodů Boeingu
No Boeing by také mohl ... ehm ... certifikovat ty 777-9
Část objednávek je právě na tenhle model a bez něj nemá Boeing nic, co by konkurovalo A350-1000
A byla objednávka od Qatar skutečně připravena až po Trumpově zásahu, nebo je výsledkem dlouhodobých jednání? Skoro si myslím, že to druhé, ale hodilo se jim to do PR.
Boeing by hlavně měl začít odvádět dobrou a kvalitní práci.
Celkem 6 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
MK:...nee, to jsou ti s "nejtovacíma" kladivama