Incident na lince Lufthansy LH140 z Frankfurtu (FRA) do Sevilly (SVQ) dne 17. února 2024 se zpočátku jevil jako v podstatě rutinní diverze způsobená zdravotními obtížemi druhého pilota. Zpráva Španělské komise pro vyšetřování leteckých nehod a incidentů (CIAIAC) zveřejněná 15. května 2025 však dokládá mimořádnou vážnost situace. Druhý pilot, u kterého náhle a nečekaně nastala vážná zdravotní indispozice byl totiž v kokpitu sám. Na palubě letadla Airbus A321-200 (D-AISO) bylo 199 cestujících a šest členů posádky.
K indispozici druhého pilota došlo v době, kdy kapitán na krátkou dobu kokpit opustil. Zpráva (více zde) španělského vyšetřovacího úřadu uvádí, že indisponovaný první důstojník v této době neúmyslně aktivoval různé ovládací prvky letadla.
Před incidentem oba piloti diskutovali o letových podmínkách a u prvního důstojníka se neprojevovaly žádné známky potíží. Krátce poté, co kapitán odešel, však první důstojník na určitou dobu ztratil vědomí a letadlo letělo na autopilot po dobu asi deseti minut.
Během této doby došlo k neúmyslné manipulaci s ovládacími prvky letadla. Naštěstí nebyl vypnut autopilot. Situace zůstala nezpozorována až do okamžiku, kdy kapitán použil nouzový přístupový kód k návratu do kokpitu. Těsně před vypršením časové kontroly první důstojní dveře otevřel manuálně.
Vzhledem k potenciálně kritické situaci se kapitán rozhodl divertovat na madridské letiště Barajas (MAD), kde letoun bezpečně přistál. Airbus A321 (D-AISO) zůstal na zemi přibližně 5,5 hodiny, než pokračoval do svého původního cíle, Sevilly (SVQ).
Zpráva CIAIAC neodhalila žádnou předchozí zdravotní anamnézu ani varovné příznaky související s náhlou neschopností prvního důstojníka. Tento stav byl popsán jako projev nezjištěného onemocnění. Vyšetřování zdůraznilo vzácnou souhru okolností – neschopnost pilota nastala přesně v době, kdy byl druhý pilot mimo kokpit.
Tento vážný incident zdůraznil kritický význam nepřetržitého dohledu v kokpitu. Neúmyslné zásahy prvního důstojníka do systémů letadla, ačkoliv nebyly fatální, odhalily významné riziko.
Zpráva rovněž popsala protokol pro vstup do kokpitu. Zabezpečená klávesnice umožňuje opětovný vstup pomocí časovaného nouzového přístupového systému. V tomto případě první důstojník podle zprávy náhodně otevřel dveře pilotní kabiny těsně před vypršením časové kontroly, což kapitánovi umožnilo převzít řízení.
Zdravotní problémy se u pilotů občas stávají. Je však velmi neobvyklé, pokud k neschopnosti pilota dojde právě v okamžiku, kdy je v kokpitu pouze jeden pilot. Popsaný incident znovu vyvolal výzvy k prosazení nebo obnovení pravidla dvou oprávněných osob v kokpitu.
V mnoha zemích, včetně Spojených států, předpisy vyžadují, aby v kokpitu byli vždy přítomni dva oprávnění členové posádky. Toto opatření pomáhá snížit riziko jak zdravotních nouzových situací či úmyslných činů, jako byly případ katastrofy letu Germanwings 9525 v roce 2015. Tragédie Germanwings, ale i popsaný incident ukazují na vysoké nebezpečí, pokud v kabině zůstává osamocený pilot.
Lufthansa dosud neoznámila, zda v reakci na tento incident přistoupila či přistoupí ke změně postupů. Po tragédii Germanwings je s podivem, že právě Lufthansa dovoluje situaci, kdy v kabině zůstane osamocený pilot. Jak známo, Germanwings GmbH (nyní Eurowings) byly dceřinou společností stoprocentně vlastněnou Lufthansou. Sebevražda pilota letu Germanwings 9525 si vyžádala 149 životů. Zdaleka tu však nejde jenom o Lufthansu. Řada leteckých společností pravidlo, že v kokpitu musí zůstat s pilotem další oprávněná osoba, nezavedla.
Je štěstí, že popsaný incident letu LH150 měl nakonec dobrý konec. Incident přesto nastoluje řadu znepokojivých a zprávou neřešených otázek.
(Foto: Gulf Times, ABC News, AeroInside, planes.cz)
U GetJetu, kterej občas zaskočí pronájmem za někoho i v Praze, fungovalo, že když šel jeden pilot na WC, šla místo něj letuška, až se vrátil, zase odešla. Byť to byly tři minuty. A v tomto případě by se to asi hodilo, protože to, že pilot upadne do bezvědomí by viděla ihned. Taky by to v tomto případě asi u všech 199 lidí zvedlo silně hladinu adrenalinu v krvi, protože její reakce by asi byla zpozorovatelná.
Celkem 2 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Takže systém, který byl po 11. září 2001 zaveden, lze potenciálně obejít tím, že se na členu posádky (třeba, když jde na záchod) vynutí použití nouzového kódu pro přístup do kokpitu?