Jakarta po konfliktu Indie s Pákistánem vyjadřuje obavy z neprověřené bojové výkonnosti stíhaček Rafale v zónách vysoké intenzity konfliktu. Indonésie plánovala nákup 42 stíhaček Dassault Aviation Rafale v hodnotě 8,1 miliardy dolarů.
Pochybnosti vyvstaly poté, kde byly údajně během leteckého konfliktu mezi Indií a Pákistánem sestřeleny tři letouny Rafale Indického letectva (IAF) pákistánskými stíhačkami Chengdu J-10CE. V obou případech se jedná o letadla 4.5 generace.
Letecké souboje se odehrávaly na vzdálenost přes 160 km, tj. mimo dohled pilotů. Podle CNN se jednalo o jednu z největších leteckých bitev, kdy na obou stranách se více jak hodinového střetu účastnilo až 125 stíhaček.
V této situaci výsledek střetu závisí zejména na schopnostech radaru, prostředků radioelektronického boje a výkonu střel vzduch-vzduch. Rafale a J-10CE disponují radarem typu AESA, které by měly být srovnatelné. Pákistánská letadla nesou rakety vzduch-vzduch PL-15E.
Zatímco stíhačky jsou srovnatelné, jejich cena nikoliv. J-10CE vyjde na asi 40 milionů dolarů, stíhačka Rafale stojí až 120 milionů dolarů. Záleží samozřejmě na řadě věcí, včetně výzbroje. Ve srovnatelných konfiguracích bude Rafale až třikrát dražší než J-10C. Rovněž provozní náklady jednomotorové čínské stíhačky jsou výrazně nižší než dvoumotorové stíhačky Rafale.
Letectva obou stran procházejí modernizací – na indické straně jsou to letadla Rafale, na Pákistánské J-10CE. Těch má pákistánské letectvo k dispozici asi 161.
Přestože je těžké ověřit informace poskytované z bojiště, konflikt jasně ukazuje, že čínské stíhačky jsou z hlediska bojové hodnoty přinejmenším srovnatelné s nejvyspělejší západní technikou.
Akcie výrobce Chengdu Aircraft Industry Group po informacích z konfliktu posílily o 40%.
Čínské stíhačky se ukázaly v příznivém světle, což posílí postavení Číny jako významného dodavatele zbraní. Naopak Západ se dočkal nepříjemného překvapení.
(Foto: Defence Security Asia, Aviacionline, planes.cz)
Letoun je "jenom" nosič, záleží na jeho výbavě. Každý, sebelepší bojový prostředek je jen tak dobrý, jak dobrá je jeho obsluha a jak je zapojen do spolupráce s ostatními bojovými prostředky. Pakliže Pakistán měl ve vzduchu Erieye komunikačně propojený s těmi J-10 a Indové nic takového neměli, je jasné, kdo měl větší šanci na vítězství.
Indie objednala pro svoje Rafaly strely Meteor, ktere by mely byt lepsi nez cinske PL-15E.
Ale zda ty Meteory jsou ve vyzbroji, zda je ty Rafaly mely podveseny a zda bylo zajisteny navadeni ...
Indové dlouho dominovali díky svým Su-30.
Hlavním důvodem je ale nedostatečný dostřel francouzských raket MICA právě proti čínským PL-15E - dostřel je poloviční, bez stealth s tím žádné zázraky udělat nemůžete. Indie hrubě podcenila Pákistánské možnosti a vlastní schopnost vést REB. Pokud vím, potvrzený je ale jen 1 sestřel Rafale.
shp:..přesně tak
Ono těch proměnných je víc, namátkou, výcvik, pozemní zabezpečení (moment překvapení aj), náhoda atd, nicméně zajímavé. Holt, Číňani a Rusové už dávno nejsou jacísi zaostalí nazdárci, valící z "dvojplošníků" očka na úžasnou západní techniku...
Jen škoda, že jedna strana nemá Gripeny a druhá F35, že. To bych byl zvědav. No nic.
petrp: ta "jedna přestřelka" je největší soudobý letecký souboj. A příležitostí, jak ozkoušet vojenskou techniku v reálném boji naštěstí moc není
....je to dost jednoduché dělat závěry po jedné přestřelce.
Celkem 8 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
V souvislosti se záměrem Kolumbie nakoupit nová letadla (kde podle zprávy v HN má být J-10C konkurencí JAS-39E) kolega nadhodil myšlenku, že potyčka Indie s Pakistánem byla čínskou marketingovou akcí