airBaltic hospodařily v loňském roce s impozantní čistou ztrátou ve výši 118 milionů eur, a to proti čistému zisku 33,7 milionu eur v roce 2023. Společnost uvádí, že za poklesem stojí vnější faktory, včetně 73 milionů eur na zrychlené odpisy motorů Pratt & Whitney (PW). Počet zaměstnanců airBaltic vloni vzrostl na 2 700.
Tržby dosáhly nejvyšší úrovně v historii. V loňském roce se meziročně zvýšily o 12 % na 747,6 milionů eur. Počet cestujících se zvýšil o 13 procent na 5,1 milionu, zatímco počet letů, které airBaltic provozovala, vzrostl o 7 procent na 47.000. Využití sedačkové kapacity činilo 81,2 %.
Společnostem Lufthansa, SWISS a Eurowings airBaltic pronajaly v průměru 11,8 letadla formou ACMI leasingu (pronájem letadla s posádkou a údržbou).
Problém motorů PW vyřadil v loňském roce z provozu v průměru osm letadel z flotily, která na konci roku činila 49 letadel. V roce 2023 bylo vyřazeno v průměru devět letadel.
Společnost vloni podepsala významnou dohodu se skupinou Lufthansa, podle které bude zajišťovat pro skupinu formou ACMI leasingu) v následujících třech letech 21 letadel.
airBaltic je s výjimkou několika období chronicky ztrátová aerolinka a problém motorů PW je jen částí tohoto obrazu.
airBaltic jsou největším světovým provozovatelem letadel Airbus A220-300, které jsou jediným typem ve společnosti. Dne 27. února společnost oficiálně přivítala 50. exemplář. V roce 2030 plánuje provozovat stovku letadel A220.
Společnost čelí od května 2024 zvýšeným nákladům spojeným s obsluhováním programu dluhopisů, které airBaltic prodaly s úrokovou sazbou 14,5 %.
Na konci loňského roku byl vlastní kapitál airBaltic v mínusu o 166 milionů eur, což znamená, že její dluhy převyšovaly o tuto částku aktiva. Aktuální aktiva společnosti činí 138 milionů eur, zatímco její krátkodobé závazky dosahují 352 milionů eur.
Audit PwC ve své zprávě o výsledcích společnosti varuje (zde), že finanční ukazatele airBaltic vyvolávají obavy o udržitelnost společnosti.
Auditoři upozornili, že pokud vedení airBaltic nesplní svůj obchodní plán a nezajistí další kapitál prostřednictvím vstupu na burzu, lotyšská letecká společnost nebude schopna udržet kontinuitu svého podnikání.
To je zvlášť kritické vzhledem k tomu, že airBaltic se zavázala držitelům dluhopisů udržovat minimální zůstatek 25 milionů eur na svých účtech za každých okolností. Na konci roku měla airBaltic v hotovosti 32,9 milionu eur.
Uskutečnit úspěšné IPO na základě nepříznivého výroku auditora nebude nijak snadné.
Lotyšská letecká společnost airBaltic provozuje 130 tras z Rigy, Tallinnu, Vilniusu a Tampere.
Propagační video shrnující hlavní výsledky společnosti je zde, zpráva společnosti o hospodaření zde.
Společnost je se státním podílem Lotyšska ve výši 97,97 % prakticky státní společností.
airbaltic, planes.cz
Ono to mohlo vyjít, jenže se dramaticky změnila situace a mají zásadně omezené možnosti kam létat.
Taky si myslím, že se trochu moc rozjeli.
Můžou nějaká letadla prodat, ovšem acmi bude pro ně zřejmě výhodnější.
Využití sedaček 81% není v dnešní době žádná výhra, tohle nebude tvořit zisk.
LH už si možná brousí zuby, ovšem po akvizici Alitalia na to mít nemusí.
petrp: přesně toto jsem si říkal. Megalomanické nákupy letadel. Ta firma je snad s vyjímkou loňského roku dlouhodobě ztrátová a od krachu jizachránila státní účast (a financování).
Ve své historii stavěli na Saabech,B-737,B-757,Bae146,A319,A320,F-50 nebo Dash8, přijde mi celá ta jejich historie nekoncepční a možná trochu kopíruje historii ČSA po roce 1995 ...jen pomaleji.
Celkem 4 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Ivan_pha: navíc je to jen 81% u 148 místných A220, což to číslo ještě zhoršuje