Končí éra Boeingů 757 u Jet2

  • 04.01.2025 16:15

Britské Jet2 se v neděli 5. ledna rozloučí s Boeingy 757-200. Posledním komerčním letem 757 u Jet2 bude 5. ledna linka LS812 z Ženevy do Manchesteru. Letadla 757 nahradí u Jet2 Airbusy A321neo.

Jet2 zbývají nyní poslední dva exempláře (G-LSAI, G-LSAK), jejich stáří je 37 resp. 28 let. Třetí exemplář, G-LSAE, přeletěl dne 2. ledna k uložení či spíše rozebrání na letiště St. Athan (DGX). Tento 36 let starý exemplář provozovaly mimo jiné v letech 2004–2006 Air Slovakia jako OM-SNA.

G-LSAI byl dodán v roce 1987 CAAC a následně China Southern jako B-2803. Součástí flotily Jet2 se stal v roce 2006. Druhý exemplář, G-LSAK, byl dodán American Trans Air (ATA) v roce 1996 jako N517AT a k Jet2 se dostal v roce 2010.

Očekává se, že finální let z Ženevy obslouží letadlo G-LSAI. Některé zdroje uvádějí, že se jedná o nejstarší exemplář Boeingu 757-200 sloužící v pravidelné osobní přepravě.

Prvním britským provozovatelem 757 byly v roce 1983 British Airways. Podle údajů regulátora CAA přepravila tato britská 757 úctyhodných 471 milionů cestujících, absolvovaly 3,1 milionu letů a nalétala 8,1 milionu letových hodin.

K Jet2 nastoupily první dva exempláře 757 v roce 2005 a doplnily tak flotilu letadel 737-300.  Tento typ umožnil Jet2 provozovat to, co společnost definuje jako „středně dlouhé dálkové linky“.

Společnost nasazovala tato letadla mimo jiné z Leedsu, Glasgowa, East Midlands a Newcastlu také na sezónní linky do Newarku. Tyto sezónní lety provozovala společnost letouny 757-200 z pěti bází ještě v roce 2019 a zakončil je až covid. Po odeznění pandemie se k těmto letům společnost již nevrátila. V poslední době provozovaly Jet2 své 757 výlučně z báze v Manchesteru, a to především na letech do populárních dovolenkových destinací.  

Boeing 757 bylo ve své době mimořádně vydařeným, provozně spolehlivým letadlem s vysokou kapacitou, dlouhým doletem a relativně nízkými provozními náklady.

Výroba typu 757 byla zahájena v roce 1981 a trvala do roku 2004. Prodej letadel byl ukončen v rámci snahy Boeingu snížit náklady a pokrýt různé potřeby zákazníků řadou 737. K rozhodnutí přispěl nedostatek objednávek. Dnes je už těžké říci, zda se jednalo o přechodný výpadek, nebo o letadlo už nebyl dostatečný zájem. V době po teroristických útocích 11. září panovala v odvětví civilního letectví značná nejistota a objednávky nových letadel vysychaly.  

Boeing si později uvědomil, že otevřel Airbusu mimořádnou šanci vyplnit vzniklé vakuum Airbusy A321neo (a jejich variantami, jako jsou A321LR a XLR). Řešením měl být Boeing NMA, který měl díru v portfoliu mezi typy 737 MAX a 787 zacelit.

Katastrofy MAXů společností Lion Air a Ethiopian Airlines v roce 2018 a 2019 uvrhly Boeing do krize a projekt NMA byl smeten ze stolu. A to k velké lítosti zejména domácích aerolinek, které dlouho odkládaly objednávky jiných letadel (včetně řady A321neo) v naději, že NMA doplní a obnoví jejich letecký park a 757 nahradí. Zrušení vývoje NMA znamená, že Boeing dodnes nemá nic, co by dokázalo A321neo konkurovat. Perfektním konkurentem nebude ani 737 MAX 10.

Zatímco většina leteckých společností se s typem 757 (pro přepravu cestujících) loučí, Delta Air Lines se rozhodly do letadel dále investovat a modernizovat jejich interiér. V plánech společnosti do roku 2030 letadla 757 stále figurují, takže budou u Delty létat ještě začátkem další dekády. Delta je význačným provozovatelem tohoto typu. Podle planespotters.net provozuje 108 exemplářů, a to 99x 757-200 a 16x 757-300.

Pravděpodobně nejznámějším kusem 757-200 je letadlo N757AF „Trump Force One“. Letoun v úpravě VIP má kapacitu 23 cestujících. (Foto: ZRH Spotting, Infinite Flight Community, LinkedIn, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.19...)
06.01.2025 16:48

Ta čísla mají zřejmě reprezentovat výkon VŠECH 757 BA. V reportáži na key.aero uvádějí za 27 let (tj. do r. 2010) 135 MIO cestujících a 1,1 MIO letů. Na vrcholu jejich používání v r. 1999 jich prý BA měly 53 ks.

Pavka - nepřihlášený host (...33.96...)
06.01.2025 10:56

8,1 mil. letových hodin je nějakých 924 let. Myslím, že reálný nálet by byl tak 8,1 tisíc hodin.

Gajda - nepřihlášený host (...49.252...)
06.01.2025 00:16

Ten nejmladší by se na to Slovensko zase mohl vrátit a lítat z Bratislavy do Košic, aby to odstartovali ve velkým.

Adik - nepřihlášený host (...30.165...)
05.01.2025 19:20
nevim

Tak nevím, ale 471mil cestujících mi nevychází není to spíš 41,7?????

Ivan_pha - nepřihlášený host (...188.178...)
05.01.2025 13:36

Jet2.com s nimi letali i do Prahy. 37 let je už skutečně rarita. Letadla byla spolehlivá, na dnešní dobu už trochu žíznivá
Delší verze se mi vždy líbila, ten poměr průměru trupu, délky a kapacity je na uzkotrupe letadlo neuvěřitelný.

Creature25 - nepřihlášený host (...24.46...)
05.01.2025 11:02
Škoda

Bezva éro po všech stránkách...

Syrda (...81.95...)
04.01.2025 20:22

Škoda, moc mu ty barvy slušely.

Celkem 7 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace