Lufthanse chybí přes 40 nových letadel. Není to zdaleka jediný problém.

  • 02.10.2024 12:15

Generální ředitel skupiny Lufthansa Carsten Spohr v pondělí ve Frankfurtu uvedl, že Lufthansa se stává „problémovým dítětem“ skupiny. Dva roky před svým stým výročím čelí Lufthansa celé řadě vážných problémů, aniž by bylo jasné jejich řešení.

Z potíží Lufthansy viní Spohr zpoždění dodávek letadel a vysoké náklady. Kvůli nezvládnutým stávkám a dalším problémům silně utrpěla značka Lufthansy, služby dopravce dávno neodpovídají tomu, co by zákazník očekával od prémiového provozovatele, a hospodářské výsledky společnosti nejsou dobré. S odvoláním na „negativní tržní trendy“ Lufthansa v červenci vydala varování na pokles celoročního zisku.

Za posledních 12 měsíců poklesla cena akcií o 14 % a od začátku roku činil propad ceny akcií dokonce 18 %. Roste nespokojenost akcionářů.

Společnost uvedla, že v tuto chvíli proti původním plánům nebyla dodána 43 letadla, mezi nimi Boeingy 777-9 a 787. Protože zpoždění dodávek je dobře známým globálním problémem, společnost přispěchala s tvrzením, že zpožděním dodávek byla zasažena „neúměrně“ tvrdě.

Lufthansa má objednáno 168 letadel, z nichž 95 jsou Boeingy (40x 737-8, 34x 787-9 a 21x 777-9). Překvapivou objednávku letadel 737-8 podepsala Lufthansa Group v prosinci 2023, a to na až 100 letadel (40 pevných objednávek a 60 opcí). Rozhodnutí bylo odůvodněno potřebou zajistit „diverzitu flotily na krátkých a středních tratích“.

Kvůli zpoždění dodávek nových letadel musí Lufthansa ponechat v provozu 23 letadel, které již měly být vyřazeny. Spohr nespecifikoval, o jaká letadla, resp. typy se konkrétně jedná.

Zajímavá je i situace okolo dodávek 777-9. Dodávky společnost očekávala v roce 2023. Carsten Spohr ještě v březnu 2024 ujišťoval, že je přesvědčen o dodávkách Boeingů 777-9 v roce 2025. Vycházel z ujištění, kterého se mu dostalo v telefonickém rozhovoru s (nyní již bývalým) šéfem prodeje Boeingu Stanem Dealem. Přitom ještě předtím Emirates již mluvily jako realistickém termínu dodávek o roce 2026. V červnu Lufthansa oznámila, že první 777-9 je očekáván nejdříve v roce 2026.

Vzhledem k očekávanému zpoždění dodávek 777-9 společnost podepsala v roce 2022 objednávku sedmi Boeingů 787-9, které měly nastoupit do služby v letech 2025 a 2026. Tyto „překlenovací“ dodávky jsou však nyní rovněž opožděny.

V neděli Lufthansa oznámila, že ruší linku do Pekingu, neboť není schopna čelit konkurenci čínských dopravců využívajících kratších transsibiřských tras. To dokládá, že v úsporných opatřeních Lufthansa již „řeže do živého“.

V květnu opustil poměrně nečekaně post šéfa financí skupiny Remco Steenbergen, který zastával tuto pozici od roku 2021. Byl velmi zkušeným a respektovaným finančním ředitelem. Jeho nečekaný odchod znejistil investory.

Zdálo by se, že Lufthansa má jako „problémové dítě“ skupiny plné ruce práce vyřešit si své problémy. Ke všem existujícím problémům se nyní přidruží integrace ITA Airways, neboť Evropská komise v červenci schválila spojení společností. Za 41% podíl v ITA Airways Lufthansa zaplatí 325 milionů eur.

Aby toho nebylo málo, ještě před zahájením integrace ITA Airways Lufthansa potvrdila zájem o kapitálový vstup do TAP Air Portugal.

Vstup Lufthansy do ITA Airways a případně i TAP Air Portugal budou další velkou výzvou pro management společnosti.

Situaci Lufthansy rozhodně nepomáhá ani stagnace německé ekonomiky. Ta letos nejspíš vzroste pouze o 0,1 %, přičemž proti původním odhadům dále zpomaluje. (Foto: A4E, Yahoo Finance, planes.cz)  


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Radek - nepřihlášený host (...81.85...)
02.10.2024 12:33
:-D

Po mé zkušenosti z minulého měsíce asi budu radši jezdit autem, než lítat s Lufthansou. Z Kolína n/R jsem cestoval dva dny. Vlakem do Dusseldorfu (zrušený let), daším vlakem do Frankfurtu (není letadlo), přenocovat v hotelu, druhý den do Bruselu s výměnou letadla a večer konečně do Prahy. Byl bych doma dřív na kole.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace