Dne 10. května odvolal ruský prezident Putin zákaz přímého leteckého spojení s Gruzií a svým výnosem zavedl od 15. května bezvízový režim pro občany Gruzie. Gruzínský regulátor následně schválil lety ruských společností Azimuth a Red Wings do Tbilisi, Kutaisi a Batumi a lety Georgian Airways z Tbilisi do Moskvy. Přímé spojení nastartovaly Azimuth dne 19. května.
Obnovení přímého leteckého spojení má výraznou politickou dimenzi, neboť silně znepokojilo západ i Ukrajinu. Prezident Volodymyr Zelenskyj v červenci dokonce uvalil na Georgian Airways sankce, byť jde spíše o gesto, neboť na Ukrajinu nikdo tak jako tak nelétá. Vyhrožoval také, že z Gruzie stáhne ukrajinské turisty a tam žijící občany Ukrajiny.
Vztahy mezi západem a Gruzií to dále ochladlo. Gruzie vyjadřuje zklamání, že západ hrozí Gruzii sankcemi v situaci, kdy do Ruska létá řada dalších aerolinek z různých zemí, aniž by to západ jakkoliv znepokojovalo. Gruzie v tom vidí dvojí standardy a nabádá EU, ať „nemoralizuje“ a podívá se, kolik platí Rusku za dodávky plynu. Vztahy mezi EU a Gruzií se zhoršily vloni, kdy EU proti očekávání neudělila Gruzii status kandidátské země a upřednostnila Moldavsko a Ukrajinu. Gruzie očekává, že získá kandidátský status koncem roku.
Ve snaze vyhnout se obvinění z porušení sankcí přitom gruzínské úřady povolují lety pouze ruským společnostem, které nejsou pod sankcemi. Jsou tak daleko přísnější než jiné země, které provoz s Ruskem nijak neomezují. Na lety do/z Gruzie jsou proto z ruské strany nasazovány výlučně SuperJety.
Přes zmíněnou politickou bouři objem provozu mezi Gruzií a Ruskem rychle roste.
Georgian Airways od července kromě přímých letů do Moskvy nově nabízí tranzitní lety do zemí EU s „krátkým“ přestupem v Tbilisi. Společnost se snaží prezentovat Tbilisi jako cenově výhodnou alternativu pro cesty z Ruska (a Běloruska) na západ.
Azimuth létají mezi Moskvou a Tbilisi a od 5. července počet letů zdvojnásobují na dva denně.
Red WIngs nyní provozují spoje Moskva – Kutaisi a Soči – Kutaisi a plánují lety do přímořského resortu Batumi. Strategií Red Wings je nabízet Kutaisi jako nízkonákladový minihub pro cesty na západ.
Ruský a gruzínský regulátor dne 6. července dojednaly další výrazné rozšíření spojů. Letecké společnosti obou zemí mohou podle nové dohody uskutečnit až 284 spojů týdně mezi ruskými destinacemi a Tbilisi, Kutaisi a Batumi.
Pokud jde o tranzit přes Gruzii na západ, ten zůstane z pochopitelných důvodů velmi omezeným ve srovnání např. s Emiráty či Tureckem. Pro představu, Emirates a flyDubai provozují mezi Moskvou a Dubají asi 8 letů denně (z toho dvakrát A380), v zimě frekvence stoupne až na 10 letů denně. Gruzie rozhodně neohromí počtem cestujících, zato nabídne nejlevnější spoje z Ruska (a Běloruska) do západních zemí a Emirátů.
Kromě Georgian Airways může ze situace profitovat Wizz Air, který dnes na letišti bázuje tři letadla, čtvrté přijde koncem roku. Wizz Air zároveň zvyšují kapacitu přechodem z Airbusů A320neo na A321neo.
Gruzie zároveň zvyšuje investice do svých letišť a připravuje výstavbu nového letiště pro Tbilisi.
Před pandemií byla Gruzie nejrychleji rostoucím trhem letecké dopravy v Evropě. Nyní má tento trh šanci vrátit se na čelní místa v tempu růstu. (Foto: agenda.ge, interpressnews.ge, Arch Daily)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém