Během léta převezme Ryanair prvních 12 Boeingů 737-8200. Očekávání jsou vysoká.

  • 20.06.2021 17:00

Jak již server planes.cz informoval, se zpožděním 26 měsíců přivítal Ryanair v Dublinu první Boeing 737-8200 (EI-HEN). Tyto letouny nemají pouze modernizovat park společnosti, nahradit a doplnit stávající Boeingy 737-800. Ryanair od nich očekává daleko více. Letoun má potenciál změnit situaci na trhu nízkonákladové dopravy v Evropě a je spojen s ambicí Ryanairu dosáhnout milníku 200 milionů přepravených cestujících za rok. Šéf společnosti Michael O’Leary jej proto nazývá „gamechanger“ a pro skupinu Ryanair jich objednal 210. K označení „gamechanger“ má dobrý důvod. Vysvětlíme proč.

Zdánlivě jediným rozdílem proti verzi -800 je zvýšená kapacita ze 189 na 197 míst. Oněch 8 sedaček navíc v podstatě představuje čistý profit, resp. možnost nabídnout nižší cenu. V nízkonákladové dopravě to hraje vážnou roli, tím spíše u společnosti, která chce trh s konkurencí vyhrát nízkými cenami letenek, a proto musí mít nejnižší nákladovou základnu. Ryanair uvádí, že nové letouny -8200 mají spotřebu paliva na sedačku proti -800 nižší o 16 % a emise o 40 %. Ryanair tak chce dosáhnout svého emisního cíle pro rok 2030, tj. 60 mg CO2 na cestujícího a kilometr. Nové motory také sníží hlukovou stopu o 40 %.

Srovnání s konkurencí je vždy ošemetné a nemusí být vždy korektní. Nicméně Michael O’Leary se do ní pustil a uvádí, že zatímco Wizz Air dosahuje příznivé nákladové základny nižšími náklady na zaměstnance (ze střední a východní Evropy), čelí vyšším pořizovacím nákladům na letadla řady A320neo. Je přitom nepochybné, že své Boeingy O’Leary pořídil za ceny, za které Airbus svá letadla nabízet nemusí. V nízké pořizovací ceně je další plus „gamechangeru“, byť v PR a marketingu se s ním neoperuje.

Zvýšení kapacity verze 737-8200 bylo dosaženo dalším „zhuštěním“ sedaček, zmenšením toalet a úpravou prostoru kabiny pro cestující. Šetřilo se všude. Cestující čeká problém s umístěním kabinového zavazadla. Zatímco počet cestujících vzrostl, prostor odkládacích polic nikoliv. Rozteč sedadel se podle serveru Seat Guru snížila ze 30 na 28 palců. Michael O’Leary však tvrdí, že cestující budou mít více prostoru na nohy, ocení nový „Sky Interior“, nižší ceny letenek a menší uhlíkovou stopu. Navíc proti verzi -800 má letoun nouzové východy za křídly, které bylo nutno doplnit kvůli požadavku na evakuaci cestujících. Doufejme, že to cestující potřebovat nebudou.

Během léta jich má Ryanair převzít 12 exemplářů, takže letos se žádný zázrak nekoná. Šest bude v barvách Ryanairu a šest v barvách Malta Air. Do zahájení hlavní sezóny 2022 by měl Ryanair převzít dalších 50 letounů.

Ryanair zároveň pokračuje ve vyjednávání kontraktu na dodávku asi stovky letadel 737 MAX 10. Boeing plánuje jejich uvedení na trh v roce 2023.

Takže uvidíme. Na kratších evropských linkách může verze 737-8200 přinést cestujícím výhodný poměr mezi cenou letenky a pohodlím. Akcionáři Ryanairu na „gamechangeru“ jasně získali. A na trhu letecké dopravy se zintenzivní konkurenční boj, což je pro zákazníky dobře. (Foto: Ryanair)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Komárek - nepřihlášený host (...42.239...)
21.06.2021 07:07

Oprava: "nabídli"

Komárek - nepřihlášený host (...42.239...)
21.06.2021 07:06

Nejhorší je, že se najdou idioti, kterým kdyby nabídky letenky na stání, tak si je koupí.

Dan - nepřihlášený host (...102.153...)
21.06.2021 00:21
Létající hostel

Ryanair udělal létání z pětihvězdičkového hotelu hostel... Tam už fakt může být turecký záchod...

Jakub - nepřihlášený host (...80.21...)
20.06.2021 23:28

dobrý, nízká uhlíková stopa a vysrat se nebude kde, možná by tam rovnou mohl dát díru

kulica - nepřihlášený host (...75.191...)
20.06.2021 19:36
To: Ivan

Já bych B737-8200 s A321neo neporovnával. K A321neo bude od Boeingu "soupeř" 737max10.
A321neo má 244 sedadel ... jestli je správně tento údaj na wiki. B737-8200 má 197 sedadel.
A320neo je opravdu blíž k B737-8200 a má 190 sedadel.
Uvidíme jestli opravdu je v plánu A320neo plus (ten by měl mít 198 sedaček), tak pak bude porovnání lepší.

Ivan - nepřihlášený host (...145.222...)
20.06.2021 17:39

Zajímalo by mne srovnani nákladů na sedačku vs. A321neo, tam by to uz nemuselo ve prospěch 737-8200 tolil vycházet. Vím ,ze je to trochu porovnávání jablk s hruškami. V porovnání s A320 asi ma Boeing navrch. Byť za cenu nižšího komfortu, ale ono ani nejde,že ?
Zvlášť jestli je rozteč jen 28", i v případě tenkých sedaček to nebude nic extra .
Wizz air ma však a Airbusy úspěch , i jiné aerolinky,takže rozdíl tolik dramatický nebude jak se snaží Olaery prezentovat .

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace