Consolidated B-24J Liberator „Witchcraft“

CONSOLIDATED B-24J LIBERATOR

Sériové číslo 44-44052 - „WITCHCRAFT“

B-24J Liberator sériového čísla 44-44052 byl postaven před více než 60 lety, v srpnu 1944, v továrně Consolidated Aircraft Company ve Fort Worthu, TX. Brzo potom byl letoun předán USAF a v říjnu 1944 jej převzala RAF. Pod anglickou vlajkou se letoun zúčastnil bojů v Pacifické oblasti, a to v různých nasazeních. Mimo útoku proti lodím a bombardovacích náletů byl použít i k zásobování jednotek hnutí odporu.

Na konci války RAF nechala letadlo svému osudu na „hřbitově“ bombardérů v indickém Khanpúru s přesvědčením, že již nikdy nebude létat. Jenže v roce 1948 indická Air Force úspěšně zrestaurovala 36 B-24 včetně 44-44052 do letuschopného stavu. Letadla byla používána až do roku 1968.

Dalších 13 let chátral eroplán v Indii, až ho objevil anglický sběratel letadel Doug Arnold a v roce 1981 jej rozebraný transportoval zpět do Anglie, kde se jej snažil prodat. V roce 1984 Liberatora v žalostném stavu koupil Dr. Robert F. Collins. Byl naložen na loď a po třech týdnech plavby přistál v Bostonu, poté byl na čtyřech náklaďácích převezen do města Stow. Podle původního plánu měl být B-24 zrestaurován pouze pro statickou ukázku. Místní členové posádek Liberatorů však apelovali na Collinsovu nadaci a podařilo se jim docílit, že bylo rozhodnuto letoun restaurovat do letustopného stavu. Toto rozhodnutí ztížilo celý projekt aspoň pětinásobně, ale Nadace uznala argument, že letoun jako statickou ukázku uvidí ročně zhruba 3 tisíce lidí, ale na turné po Americe to můžou být i 3 milióny.

Foto autor

Místní dobrovolníci začali s renovací Liberatora ve státě Massachusetts v roce 1985, ale po rozhodnutí letoun přivést do letuschopné podoby byl celý projekt odstěhován do firmy Reilly Aviation v Kissimmee na Floridě. Dobrovolníci pokračovali v práci na střeleckých věžích a jiných „kosmetických“ úpravách, zatímco profíky v Reilly očekávaly rozsáhlé práce na draku a pohonných jednotkách. Hlavním sponzorem renovace se stala společnost General Dynamics, která se stala následníkem Consolidated Aircraft. Renovace spočívala v kompletním rozebrání celého letadla a zkontrolování a opravení zhruba 80 % z celkového počtu 1,2 miliónu součástek, ze kterých je B-24 postavena. Lehká koroze a různá menší poškození nebyly překážkou. Maximální snaha byla věnována tomu, aby všechny systémy (motory, vrtule, hydraulika i elektrika) byly 100% funkční. Po dokončení renovace v roce 1989 Liberator znovu vzlétl v barvách 15. letecké armády „All American“. V roce 1998 byl bombardér k poctě veteránů, působících za války v pacifické oblasti, přelakován na „Dragon and His Tail“ 5. letecké armády. V roce 2005 byla B-24 „znovuzrozena“ s příslušností k 467. bombardovací skupině 8. letecké armády jako proslavená „Witchcraft“.

Foto autor

Z historie stroje „Witchcraft“ vzešlo mnoho legend. Původní „Witchcraft“ byla vyrobena továrnou Ford ve Willow Run, Missouri, počátkem roku 1944. Ihned byla převzata 467. bombardovací skupinou ve Wendoveru ve státě Utah a přidělena 2nd Lt Georgi W. Reedovi a jeho posádce, která měla B-24 přeletět do Anglie. Po 20hodinovém letu přes Atlantik „Witchcraft“ 19. března 1944 bezpečně přistála na stanici 145 v Rackheathu. Letoun s posádkou začali létat bojové mise 10. dubna 1944 (první mise 467. skupiny). Během následujících 12 měsíců nalétala „Witchcraft“ s různými posádkami téměř neuvěřitelných 130 bojových misi. „Witchcraft“ se nikdy nevrátila z boje předčasně a nikdy nebyl žádný člen z její posádky zabit nebo zraněn. Na poslední misi startovala 25. dubna 1945 (také poslední mise 467. bombardovací skupiny).

Po skončení války se „Witchcraft“ vrátila do USA, kde ji potkal stejný osud jako mnoho jiných B-24. 3. října 1945 byla sešrotována ve skladišti vojenských přebytků v oklahomském Altusu.

Collinsova „Witchcraft“ létá k poctě všech, kteří se podíleli na výrobě, údržbě a pilotování B-24 a všech veteránů 2. světové války. V současné době je „Witchcraft“ jediným létajícím Liberatorem na světě (z více než 24 000 vyrobených).

Foto autor

Consolidated B-24 Liberator:

Rozpětí: 33,53 m
Délka: 20,61 m
Výška: 5,48 m
Prázdná hmotnost: 16 556,00 kg
Max.vzletová hmotnost: 29 484,00 kg
Max. rychlost: 464 km/h
Dostup: 28 000 stop
Dolet: 4 800 km
Motory: 4x Pratt & Whitney R-1830-65, každý o výkonu 1 200 koňských sil
Výzbroj: 10 půlpalcových kulometů
Posádka: 10

Autor: Vlasta Sajfr



Související kategorie

Komentáře



VH - nepřihlášený host
07.10.2007 20:38
Diamond Lil

Jako Diamond Lil ten Liberator létal do května 07, teď je upraven do původní podoby B-24A a jmenuje se OL 927. Pokud budete mít zájem můžu poslat nějaké foto.

VS - nepřihlášený host
07.10.2007 05:57
pro kububikera

Nadeje umira posledni :-) Jsem rad, ze se Vam to libilo.

VS - nepřihlášený host
07.10.2007 05:54
A hele

Mate pravdu [velkou radost jste mi tim ale neudelal:-)]. Je to "Diamond Lil" a ani mi nedalo moc prace to najit. Nechapu, proc spousta zdroju uvadi kazdy B-24 jako jediny letajici a jenom nektere to uvedou jako "jeden ze dvou".
Diky za pouceni.

VH - nepřihlášený host
07.10.2007 04:29
Jediný letuschopný?

Dnes jsem na airshow v Texasu viděl létat B-24A, v.č.AM927. Nádhera

rudo - nepřihlášený host
06.10.2007 15:40
super

Ďakujeme za pekné zábery. Musel to byť pekný zážitok.Niečo podobné som zažil v austrálskom Perthte pri Lancasteri

kubabiker - nepřihlášený host
05.10.2007 14:50
i

Zajímavý článeček...Je nějaká naděje, že by se tenhle Liberator mohl objevit na Air Show v Roudnici?

Harrier - nepřihlášený host
04.10.2007 07:45
Kam se všichni poděli?

23 999 Liberatorů zmizelo? Není možná, já si svého najdu:)

Celkem 7 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace